Yhteiskampanjat sosiaalisessa mediassa
Yhteiskampanjoiden aikana, harkitse muunakin aikana:
1) Käytä omissa sosiaalisen median julkaisuissanne aihetunnisteita (hästägejä, isoilla ja pienillä kirjaimilla ei merkitystä)
- Omat tägit +
- #tamperetunnetuksipassi
- #tamperetunnetuksi
- #ostoskeskusta
2) Tägää julkaisuihin mukaan @tamperetunnetuksipassi sekä harkinnan mukaan muita yhteismarkkinoinnin yrityksiä. Saat lisänäkyvyyttä helposti (ja ilmaiseksi!), koska tällöin näitä muita yrityksiä seuraavat henkilöt päätyvät näkemään sinun yrityksesi julkaisun.
Toisten yritysten näkyvyydellä voi ratsastaa (hyvän maun rajoissa): Mieti mitä muita yrityksiä tägäisit omiin julkaisuihisi? Mitä asiakkaanne ostaisivat, mistä he olisivat kiinnostuneita?
Tee tarinoita. Esim. Tuomiokirkonkadun Metkunen olisi voinut julkaista jääkiekon MM-kisojen aikana, että “Tänään matkalla @tampereenseurakunnat Taivas varjele mitä sieltä tulee -konserttiin hae meiltä kasvomaalaus näille metkoille kirkkokahveille!” Näin toimiminen tuplaa-triplaa-moninkertaistaa julkaisun näkyvyyden.
Jos puolestaan oma yrityksesi on ”tägätty postaukseen” eli yrityksesi on liitetty julkaisuun, saat ilmoituksen ”xxxx merkitsi sinut julkaisuun”. Tee silloin näin:
- Kommentoi alkuperäistä julkaisua yrityksenä mutta mieluiten yksityishenkilönä
- Jaa julkaisu yrityksesi sivuna – kirjoita oma uusi julkaisu omin sanoin, vahvista viestiä (ks. vinkki alempaa)
- Julkaisusta tykkääminen on ihan kiva, mutta toisarvoista.
Yhdessä olemme enemmän
Algoritmit ovat sääntöjoukko, jonka mukaan sosiaalisen median palveluissa valikoidaan mitä sisältöä meille näytetään tai suositellaan. Näytettävään sisältöön vaikuttaa se, mistä olemme kiinnostuneita ja keiden kanssa olemme yhteydessä. Näytettävään sisältöön vaikuttaa erityisesti se, miten kiinnostavaksi algoritmi julkaisun tulkitsee, siis kerääkö se tykkäyksiä, mutta erityisesti kerääkö se kommentteja ja jaetaanko sitä. Jos julkaisu ei saa huomiota, algoritmit eivät näytä sitä (ilman maksettua mainontaa eli ostettavaa näkyvyyttä).
Yhteismarkkinointi on yhdessä tekemistä, ja yhdessä olemme enemmän!
On ihan meistä itsestämme kiinni, miten hyvin oman yrityksen julkaisut, naapuriyrittäjän julkaisut ja tamperelaisten yrittäjäkollegoiden julkaisut somessa näkyvät. Kun jokainen tekee vähän, saadaan aikaan todellakin 1+1=3!
Toimi näin:
- Kommentoi julkaisuja yksityishenkilönä + tägää julkaisuun oma kaverisi → näkyvyys lisääntyy
- Jaa julkaisu omalla yrityssivullasi, ja muunna se teidän omaksi mainokseksenne: Mieti, mitä muuta asiakas ostaisi ostaessaan tämän yhden tarjouksen, eli miten oma yrityksesi hyötyisi tarjouksesta?
- Esim. mainostetaan maljakkoa → asiakas voi ostaa myös kukat
- Hattu → takki, kengät, käsineet
- Kirjat → suklaa, tee, viltti, lukuvalo
- Jumppakortti → jumppavaatteet
Kampanjaterkuin Noora
Noora Hildén
Tuottaja, Tampere Tunnetuksi Passi
noora.hilden@tamperetunnetuksi.fi
p. 040 734 5009